Skip to Content Contact Us

תעשיית היהלומים הטבעיים בצרות עקב התחזקות יהלומי המעבדה

התחזקות יהלומי המעבדה

“יהלום הוא לנצח” – כנראה שכבר לא! בשנים האחרונות גדל מספר הצרכנים שדחו את אבן החן הטבעית לטובת יהלומי מעבדה ואפילו אבני חן אחרות.

הסלוגן נטבע על ידי ענקית היהלומים דה בירס בשנת 1948, וכלל את הרושם של ביטחון ורומנטיקה. אך לא כל הקשרים עומדים במבחן הזמן.

בעל המניות הגדול ביותר של החברה, אנגלו אמריקן, מתכנן למכור את דה בירס במסגרת שינוי מבני של עסקיה לאחר דחיית הצעת רכישה מ-BHP. מנכ”ל אנגלו אמריקן, דנקן וואנבלאד, אמר ל-“פייננשל טיימס” כי מכירת דה בירס תהיה “החלק הקשה ביותר” בשינוי המבני הרדיקלי של החברה.

“יהלומים כבר לא באמת מתאימים למרות המורשת החזקה של דה בירס תחת אנגלו”, אמר פול זימנסקי, אנליסט עצמאי של תעשיית היהלומים.

“אנגלו בסופו של דבר תעשה מה שבעלי המניות שלה רוצים, ונראה שהם רוצים להתמקד באסטרטגיה ארוכת טווח של סחורות התומכות בבנייה של תשתיות ירוקות, למשל נחושת,” אמר ל-CNBC.

 

ביקוש יורד ליהלומי כרייה

הביקוש ליהלומים ירד כאשר הקסם שלהם דעך בשוק צרכני מפתח: סין.

שיעורי נישואין יורדים לצד פופולריות גוברת לזהב ויהלומי מעבדה, כולם הורידו את הביקוש הסיני ליהלומי מכרה, אמרה חברת מחקר השוק Daxue Consulting. סוף ההגבלות של המגפה גם הראה נטייה של הצרכנים להפנות את הוצאותיהם לחוויות במקום למוצרי יהלומים.

מחירי היהלומים ירדו ב-5.7% עד כה השנה, על פי מדד היהלומים הגולמיים של זימנסקי, ירידה של יותר מ-30% משיא כל הזמנים שלהם ב-2022.

דה בירס שלטה פעם במונופול על שוק היהלומים, אך חלקה בשוק קטן משמעותית. תנאים כלכליים הובילו את החברה להוריד מחירים ב-10% בתחילת השנה, דיווח בלומברג.

“שנה שעברה הייתה תקופה הרבה יותר קשה לתעשייה [יהלומי מכרה] כאשר אתגרים כלכליים, ירידה בכמות הזוגות המתארסים לאחר הקורונה וגידול באספקת יהלומי המעבדה השפיעו כולם על תנאי הביקוש,” אמר לCNBC ראש התקשורת של אנגלו אמריקן, מרסלו אסקיבל.

העדפה ליהלומי מעבדה משחקת תפקיד קריטי בהורדת מחירי היהלומים הטבעיים, אמר אנקור דאגא, מייסד ומנכ”ל חברת המסחר האלקטרוני לתכשיטים יוקרתיים, אנגרה.

“הבעיה העיקרית היא הצמיחה המהירה של יהלומי מעבדה,” הוא אמר. דאגא הוסיף כי בארה”ב, שהיא הצרכנית הגדולה ביותר של יהלומים, חצי מאבני הטבעות לאירוסין יהיו יהלומי מעבדה השנה, עלייה מ-2% בלבד ב-2018.

יהלומים מעבדה, שיכולים להיות עד 85% זולים יותר מיהלומים טבעיים, מיוצרים בסביבה מבוקרת באמצעות לחץ וחום קיצוניים. התהליך משחזר כיצד יהלומים טבעיים נוצרים עמוק במעטפת כדור הארץ. מכירות יהלומי מעבדה זינקו מ-2% בלבד משוק תכשיטי היהלומים העולמי ב-2017 ל-18.4% ב-2023, על פי נתונים שסיפק זימנסקי.

בנוסף, הטיעון לקניית יהלומים כהשקעה דעך, אמר דאגא. יהלומים נחשבו כנכס והגנה מפני אינפלציה במשך 50 השנים האחרונות, הוא פירט. אבל הגיון ההשקעה הזה דעך בעיקר כשהמחירים צנחו.

 

תעשייה בצרות

“תעשיית יהלומי המכרה בצרות”, אמר דאגא ל-CNBC, והוסיף כי הוא מאמין שמחירי היהלומים הטבעיים עלולים לרדת עוד 15%-20% ב-12 החודשים הבאים.

חלקם קצת יותר אופטימיים.

“אין ספק שיש כמה אתגרים בתעשיית היהלומים, אבל אלה לא אתגרים שאי אפשר להתמודד איתם”, אמר אניש אגרוול, מייסד-שותף של חברת הייעוץ המתמחה ביהלומים, Gemdax.

הוא ציין כי יהלומים הם מוצרי מותרות וזה עניין של “יצירת הרצון” עבורו, כמו במקרה של מגזרי יוקרה אחרים כמו שעונים ותיקים יקרים.

“התעשייה לא עשתה שיווק קטגורי בקנה מידה גדול כבר כמעט 20 שנה. ואנחנו רואים את התוצאות של זה”, אמר אגרוול, והוסיף כי תעשיית היהלומים תצטרך לעבוד קשה כדי להצית מחדש את הביקוש הצרכני הסיני.

זה דורש גישה שיווקית לכידה, הוסיף אגרוול. באופן דומה, זימנסקי הדהד כי שיווק משמעותי של התעשייה יכול פשוט להפוך את שוק היהלומים על פיו.

רק לאחרונה, קמעונאית התכשיטים הגדולה בעולם, סיגנט ג’ולרס, הכריזה על שיתוף פעולה שיווקי עם דה בירס כדי להגביר את הביקוש ליהלומים טבעיים. סיגנט צופה עלייה של 25% באירוסין בשלוש השנים הקרובות.

 

חדשנות ישראלית בעידן של שינוי: Xlab diamonds מובילה את המהפכה

בעוד שהתעשייה העולמית מתמודדת עם שינויים דרמטיים בשוק היהלומים, רשת Xlab diamonds הישראלית זיהתה את המגמה המתפתחת מבעוד מועד. כחלוצה בתחום, Xlab diamonds הפכה לרשת הראשונה והיחידה בישראל המציעה תכשיטים משובצים ביהלומי מעבדה. צעד זה לא רק ממקם את החברה בחזית החדשנות בתעשיית התכשיטים המקומית, אלא גם מדגים את יכולתה להתאים את עצמה במהירות לשינויים בטעמי הצרכנים ובמגמות הגלובליות. בעוד ענקיות כמו דה בירס מתמודדות עם ירידה בביקוש ליהלומים טבעיים, Xlab diamonds מציעה אלטרנטיבה אטרקטיבית שעונה על הדרישות המשתנות של הצרכנים המודרניים, תוך שהיא שומרת על האיכות והיוקרה המזוהות עם תכשיטי יהלומים.

Back top top
דילוג לתוכן